Biostee

op de bio toer

Een meeting starten met heerlijke, romige biologische blokjes kaas. Dat was genoeg om ons enthousiast te maken om de communicatie voor dit nieuwe product van BioStee op te zetten. Drie eigenwijze boeren die biologische kaas maken en daarmee de biologische cirkel in hun akker- en veebedrijven rondmaken. Aan Trend de opdracht om die boeren te voorzien van een flinke dosis nog eigenwijzere communicatie.

Hollandse uitdrukkingen

Je kent ze wel, van die Hollandse uitdrukkingen die moeilijk uit te leggen of te vertalen zijn. Daar wilden we gebruik van maken in de namen van de drie eerste kazen van BioStee, om daarmee onderscheid te maken ten opzichte van traditionele kaasnamen. Daarom turnden we een jonge, belegen en oude kaas om in Jonge Blom, Pittige Tante en Ouwe Knar! Met passende uitstraling én bijpassende (waargebeurde) verhalen om de namen extra kracht bij te zetten. Zo fietst de Jonge Blom altijd over de dijk langs BioStee en voorziet de Ouwe Knar de BioStee-boeren regelmatig van goedbedoelde adviezen. We maakten de kaasetiketten af met de dieren waar het bij biologisch boeren om draait: de zwart-wit gevlekte dames die biologisch grasklaver te eten krijgen, de weidevogels waarvan de nestjes netjes in het akkerland verplaatst worden - alvorens er gemaaid wordt, én de lieveheersbeestjes die zo hun eigen bijdrage in de biologische cirkel hebben.

Nieuwsgierige koeien

Voor we het wisten stonden we te fotograferen tussen tweehonderd heel nieuwsgierige dames, die niet van onze apparatuur af konden blijven. Daartussen stonden drie heel relaxte boeren en de veehouder, om af en toe een koe weg te jagen. We zetten de eigenwijze boeren op de kiek om de ‘groene’ fotografie vervolgens goed te kunnen gebruiken in de folder, die binnenkort bij veel kaasboeren op de toonbank zal staan.

Naar de beurs

Het concept kreeg zijn vuurdoop op een echte kaasbeurs in Houten. Niet alleen vielen de blokjes kaas in de smaak. Te midden van een heleboel andere kaasaanbieders viel BioStee met haar letterlijk en figuurlijk groene uitstraling goed op. Uitvergrote klavers op een tafelkleed en de drie eigenwijze boeren pontificaal op een banner voor de stand. Ze riepen veel vragen op van voorbijgangers, die vervolgens natuurlijk aan hun jasje getrokken werden.

De enige voorwaarde die wij BioStee gesteld hebben, nu we met vervolgprojecten zijn begonnen, is of ze ons af en toe van een heerlijk stukje kaas willen voorzien, om de smaak erin te houden.

JIJ DROOMT WIJ MAKEN