Biostee

op de bio toer

Een meeting starten met heerlijke, romige biologische blokjes kaas was genoeg om ons enthousiast te maken de communicatie op te zetten voor dit nieuwe product van BioStee. Drie eigenwijze boeren die biologische kaas maken en daarmee de biologische cirkel in hun akker- en veebedrijven rond maken. Aan Trend de opdracht om die eigenwijze boeren te voorzien van een flinke dosis nog eigenwijzere communicatie.

Hollandse uitdrukkingen

Je kent ze wel, van die Hollandse uitdrukkingen die moeilijk uit te leggen of te vertalen zijn. Daar wilden we gebruik van maken in de namen van de 3 eerste kazen van BioStee om daarmee onderscheid te maken ten opzichte van traditionele kaasnamen. Een jonge, belegen en oude kaas turnden we daarom om in Jonge Blom, Pittige Tante en Ouwe Knar! Met dito uitstraling én bijpassende (waargebeurde) verhalen om de namen extra kracht bij te zetten. Zo fietst de Jonge Blom altijd over de dijk langs BioStee en voorziet de Ouwe Knar de BioStee-boeren regelmatig van goedbedoelde adviezen. We maakten de kaasetiketten af met de dieren waar het om draait bij biologisch boeren: de zwart-wit gevlekte dames die biologisch grasklaver te eten krijgen, de weidevogels waarvan de nestjes netjes in het akkerland verplaatst worden alvorens er gemaaid wordt én de lieveheersbeestjes die zo hun eigen bijdrage hebben in de biologische cirkel.

Nieuwsgierige koeien

Voor we het wisten stonden we te fotograferen tussen 200 heel nieuwsgierige dames, die niet van onze apparatuur af konden blijven. Daartussen stonden 3 heel relaxte boeren en de veehouder om af en toe een koe weg te jagen. We zetten de eigenwijze boeren op de kiek om de ‘groene’ fotografie vervolgens goed te kunnen gebruiken in de folder die binnenkort bij veel kaasboeren op de toonbank zal staan.

Naar de beurs

Het concept kreeg zijn vuurdoop op een echte kaasbeurs in Houten. Niet alleen vielen de blokjes kaas in de smaak, maar te midden van een heleboel andere kaasaanbieders viel BioStee met haar letterlijk en figuurlijk groene uitstraling goed op. Uitvergrote klavers op een tafelkleed en de drie eigenwijze boeren pontificaal op een banner voor de stand riepen veel vragen op van voorbijgangers, die vervolgens natuurlijk aan hun jasje getrokken werden.
De enige voorwaarde die wij BioStee gesteld hebben, nu we met vervolgprojecten zijn begonnen, is of ze ons af en toe willen voorzien van een heerlijk stukje kaas om de smaak erin te houden.

JIJ DROOMT WIJ MAKEN